ARCHI Wystawy WA2021

ARCHI Wystawy 11. Weekend Architektury w Gdyni: 

Wystawa festiwalowa - w cyklu pokora pamięci:

"Architekt Lech Zaleski - Projektowanie od morza

  • Biograficzna wystawa poświęcona postaci oraz twórczości architekta Lecha Zaleskiego (1928-1988), jednego z najważniejszych architektów II poł. XX w. na obszarze Polski Północnej, profesora Politechniki Gdańskiej, wizjonera współczesnej architektury, znakomitego edukatora, a także kontynuatora myśli architektonicznej profesorów Wacława Tomaszewskiego oraz Włodzimierza Prochaski na terenie Trójmiasta
  • Miejsce: Galeria Gdyńskiego Centrum Filmowego, pl. Grunwaldzki 2
  • Koncepcja i koordynacja: Agencja Rozwoju Gdyni
  • Kuratorzy: Bartłomiej Ponikiewski, Justyna Borucka, Jacek Debis 
  • Współpraca:  Anna Orchowska-Smolińska, Aleksandra Majewska, Stanisław Dopierała, Marek Stępa, Marek Gawdzik, Wojciech Niebrzydowski, Wydział Architektoniczno-Budowlany UM Gdyni
  • Partnerzy merytoryczni: Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej, SARP o. Wybrzeże, NIAiU
  • Termin: 26 sierpnia - 5 września 2021 (1 termin wystawy)

 

 

 

Wystawa fotograficzna "Gdyński Modernizm w Obiektywie 2021" 

  • Pokonkursowa wystawa fotograficzna 
  • Miejsce: Gdyńskie Centrum Filmowe, Galeria GCF, pl. Grunwaldzki 2 oraz wybrane prace z kategorii "Drewniany Detal modernizmu - stolarka okien i drzwi" - "Wytwórnia Pomysłów Studniak"
  • Kategorie: "Forma i Światło", "Portret Kamienicy Modernistycznej", "Modernizm w podróży", "Modernizm II XX w.", "Detal Modernizmu", "Detal drewniany modernizmu" "Architektura i Życie Miasta"
  • Jury konkursu: Renata Dąbrowska, Bartłomiej Ponikiewski, Magdalena Korzewska, Maurycy Śmierzchalski, Jacek Debis
  • Termin wystawy: 26 sierpnia - 4 września 2021 (1 termin wystawy): wernisaż 26.08.2021, g. 16:15 z udziałem Wiceprezydent Miasta Gdyni Katarzyny Gruszeckiej-Spychały

 Wystawa Archi Pokora Pamięci „Bullet Holes Wall” 

  • Wystawa fotograficzno-dokumentalna "śladów wojennych" na budynkach gdyńskiego modernizmu
  • Miejsce: Gdynia InfoBox oraz Galeria GCF (intro wystawy)
  • Termin: 26 sierpnia - 5 września 2021
  • Otwarcie wystawy: 26 sierpnia 2021, godzina 17:00
  • Autor fotografii: Tomasz Lelito
  • Koordynacja: Agencja Rozwoju Gdyni 

Opis autorski: "Dokumentacja fotograficzna fragmentów elewacji kamienic i domów modernistycznych, które do dzisiaj zachowały ślady działań wojennych, w tym widoczne otwory po kulach, pociskach, odłamkach. Często podziwiane na spacerach szlachetne cykliny kamienic gdyńskich, stały się przez lata niemymi depozytariuszami dramatów wojennych. Brak środków na remonty czy ochronę elewacji, paradoksalnie uratowały wciąż żywą pamięć mieszkańców i historię Gdyni. Fotograf modernizmu podjął się misji uwiecznienia, zapisu tych miejsc i kamienic, które pozostały pokornymi świadkami historii aż do dnia dzisiejszego."

o wydarzeniu
ARCHI Prelekcje | ARCHI Pokora
ARCHI Foto Dzień
ARCHI Debata"
ARCHI Film
Archi SPACERY - ARCY Trasy
ARCHI Spot 1 | Architektura i edukacja
ARCHI Spot 2 | Architektura i edukacja
ARCHI Wystawy WA2021

 

 

 

 

 

Wystawa: Choreografie codzienności

  • Miejsce: Pawilony na Placu Targowym Miejskich Hal Targowych w Gdyni
  • Termin: otwarcie wystawy 27.08, godziny poranne - Plac Targowych Miejskich Hal Targowych 
  • Autorka: Dapna Noy (izraelska artystka wizualną posługującą się wieloma formami przekazu)
  • Współpraca kuratorska: Małgorzata Jędrzejczyk, Grzegorz Tomczewski 
  • Organizator i koordynacja: Pilecki Institut w Berlinie
  • Wsparcie: Agencja Rozwoju Gdyni, stow. Halo Kultura!, Administracja MHT, kupcy z hal targowych

 

 

 

 

Wystawa Partnerska pt. Pocztówki z osiedla Muranów i Miasteczka Wilanów

 

  • Autorka: Michalina Musielak
  • Wsparcie Kuratorskie: Małgorzata Jędrzejczyk, Grzegorz Tomczewski
  • Miejsce: Traffic Design, ul. S. Żeromskiego 36, 81-369 Gdynia
  • Wernisaż: 26.08, g. 15:30
  • Organizator i koordynacja: Pilecki Institut w Berlinie
  • Wsparcie: Agencja Rozwoju Gdyni, Instytut Adama Mickiewicza Traffic Design 

Opis Choreografie codzienności

Choreografie codzienności to projekt artystyczny izraelskiej artystki wizualnej i tancerki Daphny Noy, dla którego punktem wyjścia są relacje między człowiekiem a architekturą. Powstałe w ramach projektu kolaże fotograficzne oraz praca wideo odnoszą się do pytania o to, w jaki sposób materialna struktura codzienności wyznacza rytmy i kierunki dla życia zbiorowego i indywidualnego. 

W wystawie Choreografie codzienności Daphna Noy kieruje uwagę ku trzem ideom architektonicznym końca XIX wieku i początków XX wieku, których ambicją było kształtowanie nowych relacji społecznych i nowego rytmu życia. Są to: warszawska Kolonia Wawelberga, projekt wnęki kuchennej autorstwa Barbary Brukalskiej oraz izraelski kibuc Gazit izraelskie kibuce. Daphna Noy przygląda się tym fenomenom pod kątem wpływu tego, co powszednie, oczywiste a przez to czasami niedostrzegalne, czyli architektonicznej infrastruktury codzienności, na kształtowanie relacji społecznych i zachowań człowieka w jego najbliższym otoczeniu.

Wystawa będzie pokazywana na terenie Hal Targowych w Gdyni. Miejsce to zostało wybrane nieprzypadkowo, ponieważ Daphnę Noy interesują sytuacje, w których jej działania artystyczne, opowiadające o życiu w architekturze oraz o rytmach codzienności, przekraczają granicę typowych miejsc dla sztuki i wchodzą w przestrzeń interakcji i spotkań międzyludzkich. 

Opis wystawy: Pozdrowienia z osiedla Muranów i Miasteczka Wilanów. Aktywizm nowego osiedla

Muranów i Miasteczko Wilanów to dwa warszawskie osiedla mieszkaniowe, które stały się osią projektu artystycznego Michaliny Musielak. Pierwsze z nich powstało po II wojnie światowej na gruzach utworzonego tam wcześniej żydowskiego getta; drugie zbudowano po transformacji ustrojowej na prywatnych gruntach peryferyjnie położonej dzielnicy Wilanów. Oba pomyślane jako przestrzenie symboliczne. Twórcy osiedla Muranów mierzyli się z terenem naznaczonym wspomnieniami i materialnymi śladami wojny oraz pamięcią o polskich Żydach. W Wilanowie istotną dominantą założenia uczyniono natomiast jedno z większych katolickich centrów religijnych, miejsce realizacji ponad dwustuletniego planu kościoła–wotum. Choć oba projekty zrealizowane zostały w zupełnie innych realiach politycznych oraz gospodarczych i dzieli je niemal pół wieku, to obydwa łączy także fakt, że powstały jako urzeczywistnienie właściwego dla swoich czasów snu o idealnym osiedlu.

W ramach wystawy Michalina Musielak zestawia ze sobą archiwalne fotografie przedstawiające etapy budowy osiedla Muranów i Miasteczka Wilanów. Artystka przygląda się temu, co zostało z ich pierwotnych koncepcji i na ile oba osiedla zmieniły się pod wpływem działalności i zaangażowania ich mieszkańców.

Wystawa jest pokazywana w ramach Weekendu Architektury jako część programu Exercising Modernity realizowanego przez Pilecki-Institut Berlin.