ARCHI Film

ARCHI Film

ARCHI Film ­  wybór kina dokumentalnego

Serdecznie zapraszamy na specjalny wybór filmów dokumentalnych w ramach modułu ARCHI Film 13. Weekendu Architektury w Gdyni. W tegorocznym cyklu pokazów obejrzymy m.in. znakomitą produkcję, jeden z najważniejszych filmów architektonicznych ostatnich lat:  BV Doshi. Obietnica Architekta /2023/Niemcy, sala kina Goplana, GCF. Film opowiada o życiu i twórczości architekta Balkrishna Doshi (1927-2023) jednego z najbardziej wpływowych indyjskich architektów XX wieku, zdobywcy najwyższej, prestiżowej nagrody Pritzkera, czyli odpowiednika Nagrody Nobla w dziedzinie architektury. Architekt projektował przez ponad 70 lat, współpracował z największymi postaciami modernizmu i konstruktywizmu Le Corbusierem i Louisem Kahnem. Wymyślał to, o czym dyskutują dzisiaj młodzi architekci. Od lat 60. XX wieku budował w sposób zrównoważony: z lokalnych materiałów, energooszczędnie, z naturalną klimatyzacją. Z kolei w nagradzanym obrazie Nieskończoność wg Floriana, będziemy mogli poznać sylwetkę Floriana Yurieva – określanego ukraińskim Leonardo da Vinci – naukowca, innowatora, architekta i muzykologa. Twórcę m.in. sali koncertowej w kształcie spodka, wybudowanej w centrum Kijowa. 

Propozycje filmowe festiwalu zamknie pokaz dwóch filmów dokumentalnych zrealizowanych w znakomitym cyklu produkcyjnym Rzeczpospolita Modernistyczna - zrealizowanym przez Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki oraz Fido Film w 2020 r.: "Architektura Sportu oraz "Architektura Przemysłu. Port Morski Gdynia". Oprócz wielu unikalnych ujęć międzywojennej architektury modernistycznej, w obu filmach wypowiadają się wybitni polscy eksperci, badacze oraz architekci, zaś całość spaja precyzyjna i przejrzysta narracja. 

Plan pokazów filmowych ARCHI Film (13. Weekendu Architektury):

Linki do zapisów

https://app.evenea.pl/event/

 

Oba pierwsze filmy zostaną wyświetlone premierowo w Gdyni, ponadto do obu pokazów wprowadzą nas znakomici eksperci architektury. Ostatnie dwa pokazy także po raz pierwszy zostaną pokazane w Gdyni na dużym ekranie. Wstęp na wszystkie pokazy filmowe Weekendu Architektury jest bezpłatny. Rekomendujemy rejestrację online przed pokazami - w przypadku ograniczeń ilości miejsc (m.in. ze względów pandemicznych), pierwszeństwo wejścia na sale będą miały osoby wcześniej zarejestrowane przez portal evenea.pl 

Partnerami pokazów filmowych są:  Against Gravity, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Konsulat Kultury, Gdyńskie Centrum Filmowe.

 

 

 

o wydarzeniu
ARCHI Prelekcje cz. 1 | Esencja Miasta
ARCHI Prelekcje cz. 2 | Bliskie spotkania z architekturą
ARCHI Prelekcje cz. 3 | Odnowa – renowacje
ARCHI Foto Dzień
Archi SPACERY - ARCY Trasy
ARCHI Film
ARCHI Spot | Archi Book
Golden Cubes Awards - wystawa, warsztaty, spotkania
MEMENTO - Vinicius Libardoni

Opisy filmów:

„BV Doshi. Obietnica Architekta”

Balkrishna Doshi był jednym z najbardziej wpływowych indyjskich architektów XX wieku i zdobywcą prestiżowej nagrody Pritzkera. Film opowiada o jego życiu i dorobku. Balkrishna Doshi (1927-2023) był jednym z najbardziej wpływowych indyjskich architektów XX wieku i zdobywcą prestiżowej nagrody Pritzkera, czyli odpowiednika Nagrody Nobla w dziedzinie architektury. Projektował przez ponad 70 lat. Współpracował z Le Corbusierem i Louisem Kahnem. Wymyślał to, o czym dyskutują dzisiaj młodzi architekci. Od lat 60. XX wieku budował w sposób zrównoważony: z lokalnych materiałów, energooszczędnie, z naturalną klimatyzacją. Od lat 80. XX wieku tworzył tanie osiedla mieszkaniowe, które były dalej rozbudowywane przez mieszkańców slumsów dużych indyjskich miast, co umożliwiało im awans społeczny. Film opowiada o jego życiu i dorobku.

Podróżujemy z Doshim od europejskiego modernizmu lat 50. XX wieku do współczesnej architektury. Odwiedzamy indyjskie budowle Le Corbusiera i Louisa Kahna, których projekty realizował z nimi jako młody architekt. Poznajemy też jego innych nauczycieli. Obserwujemy, jak Doshi rozwija nowe projekty w swoim biurze w Ahmedabadzie razem z czterema partnerami i sześćdziesięcioma pracownikami. Odwiedzamy zaprojektowane przez niego inne ważne budynki w Bangalore, Indore i Ahmedabadzie. Doshi nigdy nie był formalistą. W centrum jego uwagi zawsze była jednostka, która – jako student, pracownik, gość lub mieszkaniec – korzystała z jego budynków w sposób użytkowy. Dla głęboko wierzącego Doshiego źródłem inspiracji były także religijne rytuały. Razem z nim odwiedzamy hinduskie świątyni i islamskie meczety, które ukształtowały jego architektoniczne idee. Jego bystrość umysłu, humor i mądrość tworzą obraz człowieka, od którego możemy nie tylko nauczyć się, jak budować po ludzku, ale przede wszystkim – jak być prawdziwym humanistą.

Opis: Źródło (opis festiwalowy) 

link do zapisów: 

„Nieskończoność według Floriana”

Florian Yuriev to ukraiński Leonardo da Vinci – naukowiec, innowator, architekt i muzykolog. Jaka jest jego historia i spojrzenie na świat?

„Układ słoneczny w stosunku do nieskończoności jest jak jeden podzielone przez nieskończoność. Matematyka podpowiada nam wynik – jest nim zero”. Na początku filmu słowa te wypowiada Florian Yuriev – naukowiec, innowator, architekt i muzykolog, który zaprojektował salę koncertową w kształcie spodka, wybudowaną w centrum Kijowa.

Florian to ukraiński Leonardo da Vinci, który tworzył instrumenty smyczkowe i łączył siedem barw natury z siedmioma tonalnościami muzyki. Dzieciństwo przeżył z rodzicami w łagrach na dalekiej Północy. Do świata sztuki dostał się dzięki ugryzieniu kleszcza i chorobie, która zwolniła go z obowiązków wobec armii oraz państwa radzieckiego. Poznajemy go, gdy z grupą entuzjastów walczył o przyszłość swojego spodka, jednej z architektonicznych ikon Kijowa. Spodek ma stracić swoje założenie architektoniczne i stać się ozdobą największego centrum handlowego w stolicy Ukrainy. Florian założył, że musi dożyć 90-ciu lat, bo oprócz tej walki ma też kilka innych spraw do załatwienia na tym i… z tym światem.

Opis: Źródło (opis festiwalowy)

Architektura przemysłu. Port w Gdyni

Poznaj historię budowy poszczególnych obiektów, zagadnienia techniczne i technologiczne związane z projektowaniem i użytkowaniem tych budynków. Obiekty zobaczysz na zachowanych filmach i fotografiach archiwalnych, ale też dzięki współczesnym zdjęciom Guya Ferrandisa oraz ujęciom dronowym.

Współcześnie Gdynia buduje swoją tożsamość między innymi właśnie na dziedzictwie modernistycznym, poprzez organizację konferencji architektonicznych i tworzenie turystycznych szlaków moderny. Były dyrektor Muzeum Miasta Gdyni, historyk sztuki dr Jacek Friedrich uważa, że nowoczesna architektura Gdyni to wartość o ponadnarodowym znaczeniu, stąd pomysł władz miasta by starać się o wpis miasta na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. 

 

Architektura sportu. Rzeczpospolita Modernistyczna

„Architektura sportu” to przede wszystkim opowieść o dwóch realizacjach dwudziestolecia międzywojennego: Torze Wyścigów Konnych na Służewcu w Warszawie oraz warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego /dawnym CIWF/. Pierwszy z tych obiektów zaprojektował młody, niespełna trzydziestoletni architekt Zygmunt Plater-Zyberk, drugi, jeden z czołowych ówczesnych projektantów - Edgar Norwerth. 

Oba obiekty zostały utrwalone na taśmach przedwojennych filmów. Autorzy „Rzeczpospolitej modernistycznej” przywołują te filmowe obrazy archiwalne. Prezentują też modernistyczne budynki uchwycone w ikonografii znakomitych przedwojennych fotografów architektury – Czesława Olszewskiego i Henryka Poddębskiego. 

Wiele ze sztandarowych, modernistycznych inwestycji sportowych II RP pełni swoje funkcje do dziś. Są też obiekty dużej wartości estetycznej, które niszczeją. W filmie pokazano destrukcję pływalni w Ciechocinku, zaprojektowanej przez Romualda Gutta i niszczenie budynku klubu „Orzeł”, autorstwa światowej sławy modernisty – architekta Macieja Nowickiego.

Historycy sztuki – prof. Andrzej Olszewski, dr hab. Waldemar Baraniewski, dr Tomasz Śleboda oraz socjolog dr Barbara Bossak-Herbst analizują wpływ idei i zasad modernistycznych na architekturę polskich obiektów sportowych tego okresu. Pytają o to, w jakim stopniu wizjonerskie rozwiązania przyjęte w architekturze z lat trzydziestych są nadal aktualne oraz co zrobić by ochronić niemal stuletnią substancję zabytkową, mając na uwadze potrzeby współczesnych użytkowników. 

Architekt Wojciech Zabłocki, projektant kilku obiektów sportowych z lat 60. na terenie AWF podkreśla, że jego realizacje tylko w swobodny sposób nawiązują do przedwojennego modernizmu, a w architekturze najbardziej ceni emocje i proporcje. 

  • Reżyseria, scenariusz: Joanna Fido, Ewa Rozwadowska,  współpraca reżyserska: Elżbieta Leszczyńska, Fidofilm/NIAiU 2020, 32 min, Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
  • link do zapisów: 

https://app.evenea.pl/event/ArchiFilmArchitekturaSportu/